6 vragen aan SEC directeur Marc Ghering

Bij het Sport Expertise Centrum proberen we alle Ossenaren zoveel mogelijk te laten bewegen. Maar hoe wordt de koers van het SEC bepaald en wat zijn de drijfveren van Marc? In deze blog vertelt hij hier meer over.

Waarom vind je sport zo belangrijk?
Sport is de rode draad in mijn leven en ik heb van mijn hobby mijn werk gemaakt. Zo ervaar ik het ook nog steeds dagelijks. Sport zorgt voor een gezond en sociaal vangnet. Sport en bewegen kunnen echt op verschillende manieren in je leven nuttig zijn. Sport verbindt mensen en culturen, is voor veel mensen de belangrijkste bijzaak in het leven en zorgt voor veel gezelligheid. Sport en bewegen zorgen er ook voor dat je grenzen verlegt of weer gaat deelnemen aan de maatschappij.

Wat vind je belangrijk als directeur?
Dat individuen in een collectief een maximaal resultaat behalen en daar veel plezier in hebben. Het resultaat kun je bereiken met plezier, creativiteit en resultaatgerichtheid. Verder vind ik het belangrijk dat mensen en organisaties zich ontwikkelen en het maximale nastreven. Het maximale is natuurlijk voor iedereen verschillend . Een ieder moet kunnen groeien op zijn persoonlijke niveau, waarbij ik het team belangrijker vind dan het individu.

Wat zou je graag willen veranderen aan de sportcultuur of aan het aanbod in Oss?
De afgelopen jaren heeft het sport- en beweegaanbod al veel aan terrein gewonnen. We moeten ervoor zorgen dat dit zo blijft en het aanbod continu verbeterd wordt. Sport en bewegen moeten van de Ossenaar zijn. Voor iedereen in de leeftijd tussen 0 en 100 jaar moet er iets bij zitten. Ik hoop dat de Ossenaar de komende jaren zijn veranderingsbereidheid nog meer gaat tonen. De maatschappij om ons heen verandert. Verenigingen zijn in deze maatschappij één van de laatste traditionele organisaties. Verandering geeft zeker voor verenigingen veel nieuwe kansen.

Welke sporten vind je zelf het leukst?
Ik vind alle sporten leuk om naar te kijken, maar wel altijd met een bedrijfsmatige blik. Of het nu gaat om kaatsen of de Olympische Spelen, sport en bewegen zijn een middel om mensen en bedrijven met elkaar te verbinden. Sport is een ideale marketing en communicatie tool. Sport is iets puurs en zorgt voor emotie bij mensen. Dit kan door actief te sporten, maar kan ook door een sport of sporter te volgen. Zelf ben ik een enthousiaste beoefenaar van de sporten tennis, hockey, golf en skiën.

Hoe zien je werkzaamheden eruit?
Mijn werkzaamheden zijn nogal gevarieerd. Kort gezegd komt het neer op het ontwikkelen van een strategische visie waarbij financiën en personeel aansluiten bij de stip op de horizon. Hierbij zijn de gesprekken met de samenwerkingspartijen een belangrijke taak. Je moet weten wat je klant, de markt en landelijke ontwikkelingen voor invloed hebben op je bedrijfsvoering op korte en langere termijn. De vertaling en borging van deze strategische visie werkt door op het team SEC. Dit proces moet ik blijven monitoren, controleren en eventueel aanpassen. Veel van mijn tijd is dus ingeruimd voor het zoeken naar verandering, gesprekken en toetsen van de behaalde resultaten. Daarnaast is het belangrijk om de bestuurlijke en politieke agenda niet te vergeten en de hier spelende belangen goed te beschrijven in de visie van het SEC.

Naar welk SEC evenement kijk je uit?
Evenementen zijn voor mij de kers op de taart. Hier kunnen we beleving, emotie en enthousiasme bij elkaar brengen. Persoonlijk maakt mij het niet uit of het een kleinschalig evenement is zoals een voetbaltoernooi of juist een groter evenement zoals de Liberation Obstacle Run of de finish van de ZLM Tour. Ik vind het juist leuk dat er voor iedereen iets te vinden is.